Właściwe oznakowanie konturowe pojazdów jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa na drogach. Wzmacnia widoczność samochodów zaparkowanych na poboczu, włączających się do ruchu. Wpływa także na krótszy czas reakcji innych uczestników ruchu drogowego.
Jak informuje stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, przy dobrych warunkach atmosferycznych oznakowanie gwarantuje widoczność pojazdu z odległości nawet 1000 m. Z kolei niemieckie badania uniwersyteckie stwierdzają, iż oznakowanie konturowe może zmniejszać ryzyko nocnych wypadków (uderzenia w bok i tył) nawet o 95 proc.
Ciężarówki a wypadki drogowe
Na podstawie danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w całym 2019 roku w Polsce zarejestrowano 28 317 samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony. Polska ze względu na swoje położenie geograficzne i rozmiary jest ważnym krajem tranzytowym na mapie Europy. Tutaj także jest zarejestrowana duża liczba firm transportowych jeżdżących po drogach całej Unii Europejskiej. Ruch ciężarówek jest zatem znaczny, a co za tym idzie niestety także liczba wypadków, w których udział biorą one udział, choć nadal jest to 3 grupa najczęściej powodująca wypadki (po kierowcach aut osobowych i rowerzystach).
Co mówią naukowcy o odblaskach?
Większość wypadków drogowych ma miejsce w ciągu dnia, ale co trzeci zdarza się świtem, o zmierzchu lub w nocy, czyli wtedy kiedy widoczność jest mocno ograniczona. Odpowiednie oznakowanie konturowe pojazdów znacznie ogranicza niebezpieczeństwo. Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych na Technische Universität Darmstadt. Grupa naukowców przeanalizowała 2216 wypadków, podczas których doszło do uderzeń innych pojazdów w bok czy tył ciężarówki. 37 proc. uderzeń w bok ciężarówki i 41 proc. uderzeń w tył samochodu ciężarowego, do których doszło w warunkach ograniczonej widoczności (o zmierzchuu lub nocą) miało związek z tym, że samochód ciężarowy nie dostał na czas zauważony przez kierowcę drugiego auta.
Następnie niemieccy naukowcy sprawdzili na próbie 2 tys. pojazdów (w tym chłodnie, cysterny, przyczepy, naczepy) możliwości, jakie daje oznakowanie konturowe. Tysiąc samochodów z tej próby oznakowano odblaskowymi taśmami konturowymi, a drugą połowę pozostawiono w stanie oryginalnym. Rezultaty były jednoznaczne: Przez 2 lata trwającej obserwacji, w próbie nieoznakowanej aż 30 proc. aut uczestniczyło w wypadkach, w drugiej grupie – tylko jeden pojazd. Oficjalnie stwierdzono, iż oznakowanie konturowe może zmniejszać ryzyko nocnych wypadków (uderzenia w bok i tył) nawet o 95 proc.
Prawo prawem, a rzeczywistość…
Przepisy prawa w Polsce (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 4 maja 2009 r.) oraz rozporządzenia unijne zobowiązują do oznakowania konturowego dla samochodów ciężarowych wyprodukowanych po 10 października 2009 r. Mimo tego obowiązku i argumentów dotyczących bezpieczeństwa, nadal wiele pojazdów, szczególnie w Polsce, jeździ bez właściwego oznakowania. Potwierdził to raport zrealizowany przez firmę 3M we współpracy ze stowarzyszeniem Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego – 76% pojazdów nie jest prawidłowo oznakowana, mając tylko częściowe oznakowanie, niezgodne z normą lub nie posiadając żadnego. Przepisy prawa nie są realizowane, ale także nie są egzekwowane.
Opowiedz nam o swoich potrzebach,
a my zapewnimy rozwiązania.