Na ulice polskich miast po raz kolejny wjechał w ramach testów NesoBus, czyli polski autobus wodorowy, będący zwieńczeniem projektu naszego klienta ZEPAK i Grupy Polsat Plus. Neso, to skrót, który warto zapamiętać, bo jest kwintesencją przedsięwzięcia i wartością dodaną: „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. SIRIT Poland ma przyjemność uczestniczyć w powstaniu NesoBus od etapu prototypowania.
–Jesteśmy obecni w projekcie NesoBus od 2 lat, czyli od fazy „narodzin” pierwszego autobusu Neso, aż do produkcji seryjnej. Dostarczamy złączki do układu pneumatycznego, przewody i zbiorniki powietrza, a więc niemal kompletną definicję tego, czym jest układ hamulcowy. – mówi Fabrizio Cottura, CEO SIRIT Poland.
NesoBus jest napędzany zielonym wodorem, nie emituje spalin, a dodatkowo oczyszcza powietrze. Jest autobusem elektrycznym, wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego w zbiornikach wodoru. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem
pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silniki elektryczne. Co istotne, nie zachodzi proces spalania, jedynym produktem ubocznym jest para wodna, która w zetknięciu z temperaturą powietrza skrapla się. W efekcie z przysłowiowej „rury wydechowej” wydobywa się destylowana woda. Również układ klimatyzacji i ogrzewania jest w pełni elektryczny. To ogromna różnica pomiędzy NesoBusem, a dostępnymi rozwiązaniami. Polski autobus wodorowy ma zasięg do min. 450 km, a jego tankowanie trwa tylko ok. 15 minut.
Egzemplarz NesoBus z homologacją był wystawiony na targach IAA Transportation w Hannowerze oraz na polskim rynku na Targach w Kielcach, gdzie można było przyjrzeć się rozwiązaniom technologicznym z bliska.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej na potrzeby rynku polskiego i eksportu nastąpiło już w 2023 roku, a finalnie prowadzone będzie w nowej fabryce w Świdniku, której budowa już została zrealizowana.
–Dla NesoBus wyprodukowaliśmy specjalne wyposażenie spersonalizowane w oparciu o specyficzne potrzeby klienta. Zastosowanie konkretnych rozwiązań omawialiśmy jeszcze w fazie porównawczej, gdy nasi partnerzy wymagali doradztwa na początkowym etapie produkcji autobusów. Polegało ono na wspólnej pracy i montażu na produkcji. Cieszymy się ogromnie z tego przedsięwzięcia, bo to kolejny dowód na to, że partnerska współpraca bogata w ekspercką wiedzę z obu stron, jest w stanie przyczynić się do wzrostu i realnych innowacji. – mówi Fabrizio Cottura, CEO SIRIT Poland.
Opowiedz nam o swoich potrzebach,
a my zapewnimy rozwiązania.